Ik zeg JA! Techneuten kunnen wel degelijk communiceren. Onder elkaar en wanneer het over technische zaken gaat. Maar waar techneuten niet zo goed mee om kunnen gaan, of waar ze vaak een hekel aan hebben, is small talk. Het geneuzel van ‘gewone mensen’ over ‘gewone dingen’ die er in de ogen van een techneut niet toe doen.

Tja… waarom zou je inderdaad tijd besteden aan koetjes en kalfjes terwijl het veel interessanter is om direct tot de kern te komen?

En daarop… techneuten… daag ik jullie uit. Want ik ga jullie ervan overtuigen dat small talk er wel degelijk toe doet.

Small talk is de smeerolie van onze communicatie. Small talk gebruik je om je antenne uit te zetten en aan te voelen wat voor vlees je in de kuip hebt. Small talk is soms nodig om de sfeer te verbeteren of even het ijs te breken. Maar small talk is vooral nodig om waardevolle relaties te leggen voor de lange termijn.

Ik kan mij wel met techneuten identificeren. Hoewel ik geen technische achtergrond heb, communiceerde ik vroeger wel enigszins als een techneut. In een vergadering zei ik alleen iets als ik echt iets te melden had. Gesprekjes bij de koffieautomaat vermeed ik het liefst zoveel mogelijk, want liever was ik gewoon aan het werk.

Toch kwam er een moment in mijn carrière dat ik erachter kwam dat het misschien toch wel voordelen kon hebben om het ook eens over niet-zakelijke dingen te hebben. Ik zag collega’s – die toch echt niet beter presteerden dan ik – promotie maken omdat ze een streepje voor hadden bij de baas. En ik begon me af te vragen waarom sommige mensen nou meer succes schijnen te hebben dan anderen.

Wat is succes eigenlijk? Om succes te hebben, moet je mensen mee hebben. Jouw succes is mede afhankelijk van de kansen die je aangeboden krijgt van anderen. Maar uiteindelijk creëer je die kansen natuurlijk zelf: door met andere mensen te communiceren.

Door te communiceren laat je zien dat je er bent, leg je contacten, kun je relaties opbouwen en krijg je de gunfactor. En die gunfactor heb je nodig om dat beetje ‘geluk’ te krijgen, dat je nodig hebt om je carrière de gewenste richting op te sturen.

Niet iedereen is gelijk. We denken allemaal anders en vinden andere dingen belangrijk. Juist dáárom hebben we small talk nodig: om ondanks onze verschillen toch de verbinding te zoeken. En elkaar beter te begrijpen. Door interesse te hebben in iemand anders, ook al lijkt het voor jou ‘oninteressant’ en ‘verloren tijd’, bouw je toch iets met die persoon op.

Zeker voor techneuten die in projecten samenwerken met meerdere disciplines, kan het een goede investering zijn om zich toch met small talk bezig te houden. De co-werkers van het huidige project kunnen wel eens jouw referentie worden voor het volgende.

Gesprekjes bij de koffieautomaat zijn dus geen verloren tijd!

Small talk oefenen met een coach? 06-27556551


No Comments


Leave a comment

You must be logged in to post a comment.