Waarom doe je wat je doet? Waarom kies je voor bepaalde werkzaamheden of voor het onzekere bestaan van zelfstandig ondernemer? Wat maakt dat je er (bijna) alles voor over hebt om je hart te volgen en je nek uit te steken? Om op je bek te gaan maar ondanks alles toch door te zetten?

Volgens de Golden Circle van Simon Sinek halen we het beste uit onszelf en behalen we de beste resultaten als we vanuit ons waarom leven. Vanuit onze innerlijke drive. En kijkend naar succesvolle mensen en ondernemingen, dan klopt dat inderdaad. Sinek geeft in zijn beroemde TED-talk het voorbeeld van Apple, die ons met slogans als ‘Think different’ en “Touching is believing’ puur op gevoel verkoopt.

Het gevoel dat iemand met zijn passie bezig is en ergens helemaal voor gaat maar ook volledig in zijn product gelooft, werkt inspirerend op ons. We laten ons graag meevoeren in de droom die ons door een bevlogen persoon wordt voorgeschoteld. En dat geeft ons dat spreekwoordelijke duwtje om over te gaan tot de aanschaf van dingen. En om bij Apple te blijven: daar kan ik over mee praten, want om die reden ben ik ook de trotse bezitter van onder andere een Macbook en een Iphone geworden.

Dit geldt uiteraard niet alleen voor de verkoop van spullen. Het gaat ook op bij de verkoop van diensten of het overbrengen van ideeën. Bijna onnodig om te vermelden dat communicatie hierbij van essentieel belang is. Iemand die zijn innerlijke drive goed kan verwoorden, en zijn boodschap zodanig weet over te brengen dat hij zijn publiek raakt, werkt al snel als een inspirator of voorbeeld voor velen.

Sommigen kan een lichte afgunst bekruipen als zij dit soort mensen aanschouwen. Niet iedereen is het gegeven om zo’n sterke drive te hebben en precies te weten waar je kracht ligt en waarom je de dingen doet. Het vinden van jouw eigen waarom kan soms een hele zoektocht zijn. En als je denkt dat je het gevonden hebt, blijkt het niet altijd even gemakkelijk te zijn om het dagelijks te voelen en stabiel toe te passen. Want met de tijd verander je zelf ook en moet er hier en daar wel eens wat bijgesteld worden.

Gaan we analyseren waar die drive nou eigenlijk vandaan komt, dan doen we een verrassende ontdekking. Het komt inderdaad vanuit jezelf, maar welke kant is jouw waarom op gericht? Naar binnen of naar buiten? Doe je het voor jezelf of voor een ander?

Kijk, daar zit de clou. Alles draait om het doel dat je er mee voor ogen hebt. Wat je er mee wilt bereiken, met hetgeen je doet. Je doet de dingen niet voor jezelf, maar je doet ze voor een ander. Je wilt iets bewerkstelligen waarmee je een ander helpt. En indirect help je daar jezelf mee, want niets geeft een beter gevoel dan een ander te helpen. En als je daar dan ook nog voor betaald krijgt, dan zit je natuurlijk helemaal gebeiteld.

Dus mocht je nog moeite hebt met het vinden van jouw waarom, vraag je dan af: waar wil ik een ander mee helpen? Welke verandering wil ik teweeg brengen? En als je daar een antwoord op hebt, dan weet je je doel in het leven, en heb je meteen je innerlijke drive te pakken. Het doel wordt je houvast, en het baken aan de horizon waar je naar toe wilt. En dat doel geeft jou de drive om er naar toe te werken. En aan de hand van dat doel kun je bepalen welke acties er aan bijdragen om je doel te behalen en welke activiteiten je net zo goed volledig kunt schrappen.

Je innerlijke drive is dus iets dat je weliswaar van binnen voelt, maar wat in feite bepaald wordt door iets van buiten. En in de zoektocht naar jouw eigen waarom, is dat dus ook waar jouw aandacht op gericht moet zijn. Naar buiten. Kijk om je heen, observeer, bepaal je doel en vind je waarom. Dus kortweg: kijk naar buiten en vind jezelf.


No Comments


Leave a comment

You must be logged in to post a comment.